Resa till Karibien 18

Stan Products © Stig Hägglund (2016) Resa till Karibien 6 april – 27 april 2015 Dag 18 Torsdag 23 april Rio San Juan – Sanchez Kände en kort ångestattack vid midnatt då visserligen fläkten gick för fullt, men tankarna kom hur det skulle kännas om elen åter lade av. Det var andra gången jag kände så under resan, vilket ändå var en förbättring mot tidigare resor – jag behövde känna sval frisk luft under natten. Nu var jag också bättre på att hantera det. Andas lugnt och djupt och gå upp och skölja kallt vatten över huvudet. På morgonen sedan fanns det inget vatten och jag låg kvar och väntade på det, nöjd över att under gårdagen hämtat in en del av mitt budgetunderskott. Nöjd var jag också när jag nått hotell Carmen i Sanchez och fått ett rum där efter att ha följt min nu rätt vanliga rutin. Först hitta en lämplig buss österut. Kliva av på en central plats i den stad jag tänkt mig. Därifrån avstå från taxi eller motoconchos och trava iväg mot centrala gator eller mot havet och kika efter hotell. Oftast dyker det upp något, som nu, annars fick jag väl fråga folk jag mötte på gatan. Fast det verkade få hotell så här utanför de större turist-orterna. Här fick jag ett rum med en bred säng och egen dusch för 450 pesos. Gick en sväng neråt havet, men såg inte till någon strand, som i San Juan, däremot en rad fiskebåtar och stånd med fiskförsäljare. Det var en fiskeby. En karl som gick av bussen hade förresten med en utombordsmotor och havet verkade hela tiden närvarande i samhället. I lagunen utanför började en nationalpark, Parque National de Haitien, där man kunde idka valskådning vid andra tider på året; Samana Bay hette viken. Annars var väl inte mycket att säga om staden, mer än att den verkade genuin, liksom Rio San Juan och Nagua och att man bara såg lokals, inga turister. Däremot såg man många Se vende – skyltar både här och tidigare under färden längs nordkusten. Sedan turismen stannat i All Inklusive – ställen hade turistnäringen på andra ställen närmast dött. Men det var väl också lågsäsong. Det var torsdag och jag hade en striktare mathållning då jag körde 5-2 metoden sedan dryga halvåret. Troligen skulle jag också ta en vit dag. Läste klart Ensam dam reser ensam av Kerstin Thorvall. Själv var jag en ”gift herre som reste ensam” och ”det är ju så typiskt lätt för en man”, skriver Thorvall. Hennes huvudperson Lisa rymde ständigt från man och barn för att resa och - framför allt – uppleva äventyr med exotiska unga män i Chile, Västindien och andra ställen. Fanns säkert gifta män som gjorde så också, men jag retade mig på att denna Lisa inte visar något genuint reseintresse. Det är karlarna hon reser för och blir hon nobbad sitter hon och tjurar på hotellrummet. Att hon engagerar sig politisk för situationen i länderna är mera en följd. Hon skriver om könsroller och om de förslavade kvinnorna, men själv är hon älskarinna åt deras män! Gick ut för att äta, men pizzaresturangen hade bara servering inomhus och det var stojigt där inne, så i stället gick jag till supermercadon och köpte tacobröd, ost, vatten och yoghurt för 150 pesos och åt middagen på rummet. Det var 31º på rummet, men kändes ändå svalt jämfört temperaturen ute som säkert var tio grader högre. Yoghurten var riktigt god, men också så kaloririk att jag beslöt att spara hälften till frukost, liksom både tacobröd och kex. Skulle haft måttband med för att kolla midjemåttet. Borde närma sig de 93 cm, som jag läst att man borde hålla magomkretsen under. Men det var jättesvårt och åratal sedan jag klarade. Satt och längtade efter någon att prata med som på Jamaica. Här hade jag för det mesta varit ensam. Det var ju sällan andra boende på hotellen heller. Å andra sidan var jag ju van med det också under tidigare resor. Men jag hade fått mera sol och bad på den här resan än vad som varit vanligt på de tidigare! Jag fick diskutera med dagboken! Längtade efter att åka upp till Häggvik med familjen! Höll mig i mitt rum hela kvällen och kände inte för att gå ut mera då kvarterets ungar spelade boll på gatan och traktens hundar stämde in på oväsendet. Men några tanter satt lugnt i parken på andra sidan gatan och spelade domino eller annat populärt brädspel. Men det var för varmt ute ännu på kvällen. De 29 graderna på rummet kändes bra att vara i. Släkte tidigt och sov korta stunder medan tankarna hoppade från hemmavistelse och denna och tidigare resor. Stig Hägglund