Bokprojekt C 3 1964

Stan´s FÖRLAG © Stig Hägglund (2011) C Min Ungdom 1963 - 1970 Innehåll: Avsnitt 1) 1963 del 1, s. 1-26; Avsnitt 2) 1963 del 2, s. 27-43; Avsnitt 3) 1964 del 1, s. 44-71; Avsnitt 4) 1964 del 2, s. 71-xxx; 1965; 1d) 1966; Del 2) 1967 – 1968, Del 3) 1969 – 1970. Avsnitt 3 Tonår 1963 – 1966 1964-1 Inledning Jag var 16 år och gick i Första ring i Reallinjen i Gubbängens läroverk i Farsta, Stockholm. Jag bodde med mina föräldrar Laila och Bertil, bägge 45 år, i radhus på Finbagarvägen i Sköndal. Pappa var arbetschef vid byggnadsfirman Diös och mamma var hemmafru. Jag var dålig i skolan, slapp i stilen och hade flickvän i Sundsvallsområdet, där jag tillbringat jul- och nyårshelgen. Mina intressen var flickor, Beatles och sport. Vårterminen Det var en plusgrad när vi på Nyårsdagen åkte hem till Stockholm. Det var lite trassel med C på nyårsaftonen. Jag sov ut nästa dag och träffade sedan Uffe och Gunder. De kom in till mig och vi spelade gitarr. Fick höra att Claesan inte längre polade med Marlo och Zeke inte heller med Mia, småtjejer från området. Spelade pingis med Mickel och Claesan och gitarr med Gunder. Han och jag for sedan in till stan och såg filmen Kvarteret Korpen av Bo Widerberg på Saga. Tyckte inte den var särskilt bra. Beatles dominerade 10 i topp på radion. I want to hold your hand och She loves you låg etta och tvåa. Jag var också nere i klubben och lyssnade på Perres Burl Ives – skiva. Staffan, Ampa och jag var sedan hos Gunder på kvällen. På Trettondagsafton var mor och far på bjudning och jag var ute och gick med Perre och Magnus. Vi försökte förgäves locka med oss Mia till mig, utan fick nöja oss med att dricka vin ur farsans förråd. Vi rökte också flera av morsans cigaretter. Gunder och Mickel dök också upp senare. Vi hade en kul kväll, men nästa dag var seg och jag var inne och hade tråkigt. Jag fick brev från C som berättade hur mycket hon tyckte om mig. Gunder och jag åkte in till stan och åt hamburgare på en bar. Lånade LP: n With the Beatles av Claesan. Åkte skridskor med Gunder på Drevvikens is och drev omkring på kvällen. Uffes mamma visste på något vis om vad som hände på Trettondagsafton och hotade att berätta för mina föräldrar. Sista jullovsdagen var jag och flera kompisar inne hos Zeke och tittade i hans pinup-tidningar. Vi var sedan nere i klubben och så skrev jag ett brev till C. Det var botten att börja vårterminen i Första Ring, men Ulla hejade på mig och gjorde dagen lite ljusare. Solveig gick bredvid henne, kanske skulle försöka med henne. Klassen fick en ny kille, Bent, som visade sig vara trumpetare och jazzsnubbe som Mickel. Tillsammans med Arthur skrev vi manuset till teatern Älskog på teckningen. Eva och jag skulle vara det älskande paret och Arthur den äkta mannen som kom på oss. Tyvärr ställde inte Eva upp på att spela sin roll. På fredagskvällen hade Claesan och Uffe varit och frågat efter Ulla, som sade ”Nej” och hänvisade till att hon redan hade en kille. Uffe hade också sett någon skymta i fönstret. Vi var ett stort gäng som spelade bandy på Drevvikens is på lördagen och på kvällen gick Mickel och jag och såg den ruggiga filmen Frankensteins hämnd på Strix. Sov sedan länge, såg slalom och tog en promenad med Perre och rökte John Silver, som vi fått av Maude. Nu följde en hel skolvecka och jag längtade redan till Vinterlovet. Fick oväntat beröm på tyskan. Uffe, Gunder och jag återupptog gitarrspelandet på kvällen och emellanåt lyckades jag komma över cigaretter. Tog då en sen promenad och rökte. Läste Sara Lidmans Jag och min son på kommando från skolan och lade inte mycket på minnet. Men den utspelades i Sydafrika med apartheidsystemet och jag missade nog poängen i min snabbläsning. Skrev uppsatsämnet: ”Vad händer efter döden?” Men det kändes inte som ett inspirerande ämne. For in till stan med Uffe. Köpte en blå slips och prövade en svart polotröja. Åkte sedan skridskor på Drevviken med Mickel och Gunder. Åkte längre bort än förut, massakrerade vass och krossade rutor i en bod som såg övergiven ut. Läste Dylan Thomas Porträtt av konstnären som valp, skriven så tidigt som 1940, … the artist as a young dog. En härligt inspirerande från poetens barndom i Wales. Kanske lite påverkad av detta och av Beatles prövade jag solglasögon, polotröja och framåtkammad frisyr under dagen. Pratade lite med Marianne. Fick också anmärkning för att jag inte gick ut på rasten då det var två grader kallt. Det var den brutale magister Skärmark som gick den långa korridoren fram och skrev upp flera med mig. Agholm fick till och med en snyting och vi pratade om att anmäla. Åkte sedan skridskor och vinkade till en flicka på sjön som vinkade tillbaka. Fick hänga med Uffe på motorcykeln i 70 km/timme. Jag var så trött efteråt att jag inte orkade följa med Zeke och Allan som skulle hem till Britta. På söndagen skridsko med Mickel, medan Gunder och Perre hängde med Zeke till Birgitta, Britta och Cici. Jag var ensam hemma på kvällen och hade tråkigt, medan det lät som att Gunder och Perre hade fått bra kontakt med tjejerna. Bestämde med Uffe att vi fick fixa tjejer också, så snart som möjligt. Inte minst för att jag i den vevan fick brev från C där hon berättade att hon träffat en annan. Typiskt när jag tyckte allt mer om henne. Satt och deppade och lyssnade till Gunder och Perres framgångar och rökte en Ritmeester One. Gunder och Cici verkade bli ett par. Mamma kände sedan att jag rökt, men jag skyllde på kompisarna. Klippte mig och köpte den där svarta polotröjan och strök omkring Solveigs bostad utan att våga ringa på. Staffe, som verkade ha koll på alla, sa att Solveig var okysst. Hon var för blyg. Och Ulla var ihop med en tuff typ som gick i nian. Smidde häftiga planer för lördagen tillsammans med Uffe, men vi nöjde oss med att se filmen Bron över floden Kwai på Royal, riktigt bra. Jag lade nästan armen om Solveig en dag i skolan och så började vi bordtennis- och luffarschacksturneringar i klassen. Jag slog Artur i det ena och förlorade mot Lars V i det andra. Vinter – OS gick i Innsbruck med Sovjet som vanligt etta. Norge var tillbaka bland de stora vinternationerna med sin andraplats. Tyskland kom trea. Fysikprovet var lätt, men jag skrev ändå inte bra. Såg Hämäläinen vinna 3-milen och Kaukonen lilla backen, bara finnar i topp. Gjorde en installation på teckningen tillsammans med Gunder, Intermezzo – 39 och köpte nytt pingisracket och slog Gunder och Perre. Deppade under helgen då jag inte hade någon flicka. Köpte en pipa av Claesan och delade ett stopp med Perre, som visade upp sin nya lätta motorcykel. Rökte också en cigarett. Det var pluggdans, men jag satt hemma och såg Sverige slå USA i ishockey. På söndagen var det OS nästan hela dagen. Mäntyranta vann 15 kilometer och Sverige utklassade Finland i ishockey. Jag skrev brev till C. Fick svagt godkänt på fysikskrivningen och deltog i Nutidsorienteringen, som var svår. Slog Nils-Erik i pingis, men sedan simulerade jag krasslighet resten av veckan och var hemma och såg OS. Gunder sa att det kanske blev rättegång för dem som hastigt blev OS – sjuka; jag var inte ensam. Jonny Nilsson tog guld på 10 000 meter och sedan Sixten på skidor och så tog Sverige också stafettguld på herrsidan och silver på damsidan. Ishockeylandslaget var också suveränt och tog silver efter Sovjet, men borde ha vunnit. Det var högtidsstunder framför teven varje dag, men jakten på flickor och bra skolbetyg gick sämre. Pluggade till midnatt veckan som kom, men ändå gick det dåligt på skrivningarna. Spanade in Lilian i 9: an, men snuva och röd näsa hindrade mig från att göra en attack. Hade matteprov och fick också ont i halsen lagom till vinterlovet. Typiskt. Pappa kanske skulle bilda en byggnadsfirma tillsammans med Elis Hinds. Jag brukade låna farsans överrock ibland när vi var ute. Gunder och jag åkte till Farsta och köpte en Burl Ives – skiva som vi lyssnade till resten av kvällen. Vi var också ute och drog omkring på byn tillsammans med Zeke, Perre, Mia och Gunell, en söt, men väl ung, kompis till Mia. Gusten dök upp och drog med Claesan, Gunder och mig till Nalen där the Shanes spelade. Toppenkul, förutom att Lilian var där med en kille. Lyssnade nästa dag på sköna Beatlesskivor som jag lånade av Claesan och spelade Jägersro med Mickel. Claesan och jag gick på pin-up - filmen Äventyr på Nakenön och sedan gick vi åter på Nalen tillsammans med Gusten, Gunder och Perre och det var nästan lika kul. Massor av snygga flickor och ett bra band. Sportlov hette det egentligen och för att bekräfta det gjorde Gunder och jag en utflykt på skidor i soligt väder. Hade korv med och stekte över en brasa. Slappade sedan inomhus och lyssnade på the Searchers. Needles and pins var toppenbra. Skolan började igen och jag fick B på engelsk¬skrivningen och underkänt på matten, förjävligt! Hejade på Ulla, pratade med Marianne och fick brev från C där hon berättade om sin nya kille. Han var 19 år, hette Ingemar och spelade i en orkester, så det var knappast sensation att jag blev brädad! Höll nästan om Vivianne; hon var söt. Men det fortsatte illa med skrivningarna. Underkänt på kemin också. Måste skärpa mig! Men på natten satt jag uppe och hörde referatet på boxningsmatchen Liston – Clay, som Clay vann på teknisk KO mellan rond 6 och 7 och jag sov sedan igenom nästa skoldag tills jag gick hem för att plugga tyska till ett viktigt prov. Men tyskprovet var ganska lätt och jag skolkade sedan och spelade gitarr. Övade en bra stund varje dag. På kvällen gick Gunder och jag på filmen Leva sitt liv; en skaplig film om gatflickor. Eva hade med sig den omdebatterade boken 491 av Lars Görling till skolan och jag fick läsa lite ur den. Stenhård. Den hade också kommit på film med Lena Nyman. Måste se den. Det var slaskigt väder, skottdag och vi hade börjat med logaritmer på matten. Uffe, Gunder, Perre, Gusten och jag for in till stan och fikade på Ringbaren och sedan såg vi filmen Den rosa pantern och det var bland det roligaste någon av oss sett. Våren Segt i skolan, men jag försökte ändå skärpa mig där, riskerade underkänt i tre ämnen: tyska, kemi och matematik. Trots det drog jag helst in till stan så snart det gick att slinka från någon lektion. Smet med Agholm, Mickel, Uffe och Bent till Sandelius konditori och fikade och en annan dag drev jag bara omkring själv med rockkragen uppfälld längs Götgatsbacken och kvarteren runt Slussen. Kände mig ömsom nervös och ömsom cool. Lugnade mig med att blanda några drinkar på kvällen tillsammans med Mickel. Morsan och farsan hade alltid något hemma att göra en grogg på. Den här gången skrev jag fackämne på uppsatsen: Kvävets kretslopp. Halvbra. Åkte sedan med Mickel in till stan och besökte en glassbar, sedan med Uffe och Claesan på bio, Segrarna, ganska dålig. Sverige skickade FN-trupper till Cypern, som försvarade en zon mellan Nord och Syd. Zeke hade hittat en ny flicka, det var fart på honom. Vi stod ute på gatan och rökte tillsammans med Håcke och Perre. Det var lördag. Var inne hos Uffe nästa dag och pratade om flickor och båtar. Köpte en porrtidning. Det bästa med att gå i skolan var att spana in alla flickor. Tyckte att Margita kollade in mig. Hon var fräck och jag vågade inte titta tillbaka, men jag försökte inta en slappare attityd: kavlade upp skjortärmarna, spelade cool. Men studierna var åt helvete. Jag fick BC på tyskskrivningen som jag tyckte var lätt och Söderberg var arg för att jag gick tidigt. Det var tredje underkända skrivningen i rad! Ett svårt biologiprov följde. Jag hade skrivit en deckare när jag gick i åttan, tillsammans med någon, jag minns varken med vem eller vad det var för deckare. Men ett lärarkollegium beslöt att total¬förbjuda den! Jag kommenterade bara åtgärden som löjlig. Dessutom fick jag betygsvarningar i matte och tyska. Kände mig som huvudpersonen i Jan Fridegårds Lars Hård från 1935, som jag läste. Stångade i opposition, var obekväm. Det inspirerade. Agholm var som mig intresserad av Lilian och vi kom överens om att göra ett gemensamt försök med henne, men ingen av oss gick ändå på skoldansen. Jag spelade gitarr med Gunder och sedan var jag på båtmässan med pappa. Det var verkligen en härlig föraning om sommaren. Solen lyste också och temperaturen klättrade kring noll. Brynäs blev svenska mästare i ishockey och Rumänien slog Sverige i VM-finalen i Handboll. Det var engelskskrivning och jag hade läst under helgen och trodde att jag klarade den, fast den var marig. Gjorde bort mig framme vid svarta tavlan på franskan. Tyckte det var hemskt att stå därframme. Fast mest tittade jag efter flickor: Solveig, Vivianne, Margita, Lilian, allt mindre efter Ulla. Hade sällskap av Mia till skolan. Hon var söt, men bara 13 år eller så. Synd. Skolkade och åkte in till stan. Tittade i skyltfönster och drömde om en Bogner. Folk hade så tuffa kläder och tjejerna tittade på klädmärken. Men det var ingen chans att jag skulle få så dyra täckjackor. Klippte mig och köpte en båttidning och så gick Gunder och jag på Hiroshima min älskade på Bostok. Ruggig. Hasse Ekman stod med hatt och rock och rökte vid en pelare i pausen. Såg ut som ur en film. Ulla och Solveig höll på att bli påkörda, men bilen lyckades tvärbromsa och jag fick tillbaka modden med dåligt betyg. Allting verkade misslyckas för mig. Tyskan var klart sämst och jag oroade mig för lektionerna med stränga Söderberg. Det positiva var att Beatles kom ut med nya singeln Can´t buy me love och det var påsklov på gång och att jag tillsammans med Agholm vågade surra lite med flickorna utanför toaletten. På lördagskvällen var jag ute med Gunder och Uffe och skränade. Men med Gusten i spetsen och med Perre och Gunder blev det matiné på Nalen, där det var twistbandstävling och som förut var där massor av söta flickor. Jag bestämde mig för att bli en seglartyp, flera grabbar där verkade ha framgång med den stilen: halsduk, en rundhalsad tröja, Bogner- eller Hellerjacka, solglasögon, manchesterbyxor, lätta gummiskor. Efter Nalen käkade vi korv och såg en urvissen film: Smekmånad på tre. När påsklovet började sov jag länge som vanligt och var sedan med Håcke inne hos Zeke och rökte cigarr. Följde med till hans flicka Marianne, där hon hade kompisen Lena. Inga av dem särskilt snygga, men trevliga. Vi rökte och pratade hela kvällen. Körde Gunders moped en dag och Uffes motorcykel en annan dag och lufsade runt med Uffe inne i stan. Gick med Gunder på bio: Natt med en främling på Palladium och blev kär i Nathalie Wood, som nog var det snyggaste jag sett. Nästa dag fick jag ytterligare en favorit. Jag var med Uffe på en sportvagnsutställning och provsatte MGB, Triumph och ytterligare märken och MGB blev min drömbil. Jag satte upp en stor plansch i mitt rum. Efter ett par tråkiga dagar bjöd pappa ut mamma och mig på restaurang Bäckahästen på påskafton. Jag tog tillfället att försöka få lite pengar till en Bognerjacka, men de tyckte inte alls att jag skulle satsa på seglartypen. Det var alldeles för dyrt. De hade sina idéer vilka kläder jag skulle ha. Pappa for upp till farfar i maj sedan på påskdagen medan jag såg på motorcross med Perre, läste Martin Luther och lyssnade på engelska hitlistan där Can´t buy me love toppade före Little Children med Billy J Kramer, som också var ganska bra. Perre och jag gick på Nalen på Annandag påsk, men det var sämre än förut. Bertil Bertilsson var dock rolig och fräck, skämtade om ”ost med hål i för ungkarlar”. Lyssnade på Beatles och Stones, lät håret växa och kammade fram det. Skolan började igen och fastän tyskan gick dåligt som vanligt fick jag äntligen bra betyg på en skrivning i engelska. Det var massor i läxa och jag läste till midnatt. Uffe, Gunder och jag spelade alla gitarr och vi bildade The Three H-men och försökte träna in en repertoar. Det var mest folkmusik med låtar från skivor av The Kingston Trio och Hootenanny Singers, men även jazzlåtar som When The Saints Come Marchin´ In och örhängen som Gamle Svarten. Namnet på gruppen kom sig av att våra efternamn började på ”H”. Solveig satt ensam i bussen när Mickel och jag klev ombord, men modet svek mig och jag förmådde inte sätta mig bredvid henne. Sedan kom ett svårt tyskprov och hemma var mamma sjuk så jag måste fixa mat och diska själv. Jag stannade hemma på lördagen för att dammsuga och ställa i ordning tills att pappa kom hem från Njurunda. Kardanaxeln hade skurit på bilen under hemvägen. Den stod nu på verkstaden. På kvällen gick jag med Håcke och Zeke på filmen Agent 007 ser rött, som var häftig. Såg söta flickor på bion och pratade lite med en. Köpte Marlboro och jag rökte flera stycken. Tufft. Sov sedan länge på söndagen och räknade en hel del och läste Martin Luther. Jag våndades inte över min livsföring eller så, det ingick i kravet från skolan. Men jag läste också en roligare bok, av tecknaren James Thurber: Thurbers karneval från 1950 i en Delfinpocket från 1962. Skönt desillusionerad: Vem som helst kan göra vad som helst, liksom. Det var en vecka in i april och jag började cykla till skolan. Hade ett viktigt matematikprov, som var avgörande för om jag skulle flyttas upp till Andra ring eller inte. Men det gick bra, tyckte jag. Hade läkarundersökning med lapp på bröstet och urinprov. Jag vägde 54,5 kilo och var 172, 5 cm lång. Mickel och jag surrade med Marianne och två flickor från 9: an, alltså hon med brösten och den andra! Tyckte att de spanade in mig i smyg. Hade också kristendomsskrivning som gick dåligt trots allt jag läst om den tråkige Martin Luther. Gick hem efter skrivningen och lyssnade på en LP med Gerry and the Pacemakers som jag lånade av Kalle och som var bra. Sedan kom Gunder och Perre över och vi rökte pipa och drack rom och cola som var jättegott. Men mamma kände av röklukten sedan och jag medgav att jag rökte ibland. Hon sade inget. Spionöversten Stig Wennerströms rättegång pågick bakom stängda dörrar hela våren och spekulationerna var många. Han hade försökt ta självmord under hösten och bevakades noga. Dömdes senare till livstidsstraff. Mickel, Agholm och jag sjöng högt och skränande på frukostrasten och drog till oss mycket uppmärksamhet. Kändes kul. Vivianne såg på mig och jag på henne, men modet svek ännu en gång. Gick med Mickel på filmen Den blodiga tiden direkt efter skolan och den var bra. Läkarundersökning med syn- och hörselprov som blev godkända, men däremot fick jag en tuberkulosspruta, då plåstret på bröstet inte gett utslag och tröstade mig sedan med att låna Beatlesskivor och en pin up tidning av Claesan. Gunder kom sedan och vi övade gitarrspel. På söndagen var det åter matiné på Nalen med popbandstävling. Jag var där med Gusten, Claesan och Perre och det var riktigt kul. Jag upptäckte också Lilian från skolan i myllret och hon lånade pengar av mig. På kvällen var Gusten och Perre och jag inne hos Gunder och lyssnade på hans nya Kingston Trio - plattor. Pratade med Lilian nästa dag i skolan och vi bestämde lite löst att gå på Nalen tillsammans. Jag kände mig yr och hoppade fram, hon var verkligen underbar och jag struntade i att gymnastikprovet visade att jag tillhörde de ovigaste. På kvällen gjorde också mamma klart en rundhalsad tröja som hon stickat. Obehaglig att dra på sig, men klart i den stil jag ville ha, så det fick gå. Satte mig vid Lilian för att prata om kvällens besök på Nalen, men då var hon plötsligt helt ointresserad. Jag var spolad. Kändes botten. Spolad av tre flickor på mindre än ett halvår! Inte konstigt att jag började få snuva. Gunder och jag gick på Nalen i alla fall, men nu var det inte alls så kul längre och jag stannade hemma från skolan nästa dag för snuvan. C på tyskprovet höjde inte heller humöret, jag gav upp tyskan. Fortsatte att tuffa till mig genom att ta över pappas gamla mockajacka. Gjorde sig bra med solglasögon. Men Margita gillade enligt Claesan inte min frisyr och nya stil. När jag mådde bättre spelade jag gitarr med Gunder och Uffe. Det var mer och mer vår i luften och på svensk uppsats skrev jag ämnet Vad gör livet värt att leva? En typ av fråga jag ofta brottades med. Skolkade sedan en dag och pluggade fysik och fick höra sedan av Gunder att hans föräldrar hade varit på honom om att vara mindre tillsammans med mig och en del andra längs gatan och i skolan. Vi hade för dåligt inflytande på honom. Var för ointresserade av skolan. De planerade att sätta Gunder i en privatskola i stan. Trots mitt skolk och pluggande blev det noll rätt på fysikprovet, som var jättesvårt. Skulle jag riskera underkänt i fysik också blev jag inte uppflyttad till Andra ring. Men det gick bra på franskan och jag hade Ba på matteprovet och jag fick ögonkontakt med ett par flickor under dagen så jag mådde bra ändå. Såg Hamlet på tv, fantastiskt bra. Margita hade frågat Claesan om jag skulle gå på skoldansen. Hon borde alltså vara intresserad. Men var jag intresserad av henne? Söt, men jag gillade inte hennes stil. Christina lockade mig mera och en flicka i parallellklassen. Jag gick inte på skoldansen. Var hemma och hade dötråkigt. Tog en promenad med Uffe. Han tyckte att vi skulle skaffa flickor. ”Skitsnack”, sa jag. ”Inte en chans, jag har blivit spolad av tre flickor på ett halvår. Det går inte.” Det hade inte heller lyckats för någon av kompisarna på skoldansen, men när Gunder och jag gick på Nalen, som hade en sista föreställning innan de slog igen med en final i tvistbandstävlingen så lyckades jag! Det var trångt och toppenstämning då The Mascots spelade och jag lyckades tränga fram bakom en flicka som hette Eva och erövrade henne bit för bit genom att sjunga och hålla om henne. En typiskt Nalenflicka med Bognerjacka och mörkt hår och hon bodde faktiskt i Sköndal, så vi kunde åka tillsammans hem. Jag var alldeles färdig på kvällen. Fick hennes telefon¬nummer och kände mig kär! I skolan blev det läkarundersökning och det var bra att få hjärtat kontrollerat för jag kände mig konstig och sjuk av längtan efter Eva. Det var också gymnastikprov där min svaga fysionomi gav svaga resultat, men vad gjorde det. Ringde och pratade flera gånger med Eva och vi bestämde att gå på Skansen på Valborgsmässoaftonen. Hon skulle ta med kompisarna Agneta och Lillis, så jag skulle också ta med två kompisar. Claesan och Mankan följde med. Det var en tabbe. Det gick åt helvete! Claesan och Mankan var pratsamma och skämtade friskt med flickorna, samtidigt som jag kände mig spänd och tystlåten på tunnelbanan och båten till Djurgården. På vägen upp till Skansen hade Mankan redan armen om Eva och väl där bjöd Mankan och Claesan generöst flickorna på entrén, samtidigt som jag av snålhet plankade mig in på barnbiljett. Eva skrattade åt mig retsamt, tog Mankans hand och gick iväg. Jag var spolad igen! Deprimerad lämnade jag direkt Skansen och gick förvirrad och i tankar längs Strandvägen till Nybroplan och Kungsträdgården. Emellanåt grät jag en skvätt. Jag kom hem framåt gryningen. Kanske gick jag hela vägen. Inget tycktes spela någon roll längre. Jag hade också sett Ulla, Margita och Lilian med killar under kvällen. Bara jag var ensam. Det var tydligt att jag var för ful! Men ingen brydde sig. Mamma och pappa hade också rest bort, till Köpenhamn. Skulle vara borta resten av veckan Jag sov och deppade hela nästa dag fram till kvällen då Gunder kom över, den ende kompis som lyssnade, som brydde sig, som förstod. Vi rökte cigarr och pipa och drack rödvin och han sov över. Hans föräldrar bjöd på middag nästa dag och så tittade Gunder och Perre och jag på SM – tävlingar på Skarpnäcksbanan och det var tuff körning av Troberg och Kronegård och jag kände att jag sakta återvände till livet bara jag slog bort tankarna på flickor. Klassen gjorde en utflykt till Wasamuseet, men jag led mest av minnena från Djurgården och jag fick Uffe och Gunder med mig ut på stan i stället. Vi gick uppåt Sergels Torg och Hötorget och tittade på visböcker för vårt band. Stötte på Mankan och Claesan på hemvägen och de höll nu ihop med Eva och Lillis. Rökte pipa dagligen nu under långa promenader med Gunder, då vi kunde prata i timmar om livet och försökte finna vägar ur vår begränsade tillvaro, denna återvändsgränd, denna hopplöshet som vi tyckte oss hamnat i. Men det var maj och den spirande grönskan kring Drevviken gav ändå förhoppningar. Ändå. Kristi Himmelfärdshelgen, flera dagar ledigt från skolan och ingenting att göra, ingenting att hoppas på. Detta satans Skönstavik! Bara stå på gatan och prata skit. Uffe och jag for in till stan, gick i affärer, såg en pin up - film på London. Ingenting gav någonting. I tunnelbanan stod pratkvarnarna och tjattrade. Enda sättet att få tyst på dem var att stirra på dem utan att röra en min. Gunder kom med en Kingston Trio – EP, som livade upp lite grann och så for vi med Uffe och Mickel till Grönan och gick mest omkring och spexade och det var faktiskt ganska kul. Mickel var sällsynt barnslig. Fick 0 poäng på fysikskrivningen och det skulle troligen bli underkänt. Men det gick ganska bra på franskan och i kemi och jag glodde lite på Vivianne och en söt flicka i 8: an, men samtidigt ville jag inte ta några risker att knäckas igen. Måste bli hel och återfå självförtroendet först. Oliv gav bara B på uppsatsen, som jag hoppats mycket på. Förjävligt! Jag gick hem efter det beskedet, det var ingen idé, jag skulle inte bli uppflyttad! Dessutom var Vivianne tillsammans med Lars-Inge nu. Pingsthelgen kom och jag spelade fotboll med Perre, Gunder, Zeke med flera och spelade gitarr med Gunder och Uffe. På kvällen hakade jag på ett gäng som mobbade en lite yngre kille. Drev med honom och måttade slag jag också. Så jävla billigt! Mormor Ester hälsade på oss i Sköndal och firade 70-år, men jag var på dystert humör och pratade knappt med henne. Sedan kom Barbro med sin mamma Maj-Britt och hon var så himla söt. Jag mindes hur vi kelat i sängen uppe i Armsjön för ett par somrar sedan, hur hon var den första flicka jag gjort så med, även om jag knappt visste vad, då det hela tiden var hon som var den erfarna och styrde mina händer och skeendet. Nu fick jag brottas med min tunghäfta, men vi lyssnade på Beatles och gick sedan över till Uffe, som var ensam hemma. Barbro hade på så vis två ivriga kavaljerer som försökte övertrumfa varandra, men hon skrattade bara och antydde att hennes pojkvän inte skulle gilla vår uppmärk¬samhet. Efter helgen kom ett viktigt matteprov som jag körde på och jag svor över att jag inte helt enkelt skippat provet. Då hade det varit svårare för läraren att ge mig underkänt betyg. Jag fick börja ställa in mig på att gå om Första ring. Tänkte då också byta till Allmänna linjen, jag var ingen matematiker! Tänkte satsa på att bli advokat och så skulle fyra intresseområden få dominera nästa termin: 1. Skolan; 2. Musik; 3. Flickor och 4. Sport. Mickel kom med i vårt folkmusikband på kontrabas och vi spelade varje kväll en period, bland annat ute på gatan i Skönstavik vilket drog en del intresserade. For med pappa till Farsta centrum och fick ekipera mig med lågskor, gympadojor, en röd skjorta och strumpor. Gunder hade köpt skivor av Rolling Stones och Kingston Trio, bägge verkligen bra. Stones kändes verkligen före sin tid. Lilian ringde och bjöd mig på partaj. Jag tackade nej, rökte pipa och kände att självförtroendet sakta återvände. Lilian verkade intresserad sedan i skolan också och strök omkring mig, men jag nonchalerade, spelade cool, vågade inte ta risken att bli bränd igen. I stället blev gitarren allt viktigare. Gunder och jag började komponera. Vi skrev Did you meet her tillsammans, som skulle bli ett av vårt lokalbands mest efterfrågade låtar. Vi hade släktingar som hade matvarubutik i Sköndal och pappa försökte ordna sommarjobb åt mig där. ”Men då måste du klippa dig först”, sa han ilsket. Mitt hår hade börjat få lite längd. Skolkade och for in till stan och gick runt i närmast sommarvärme. Tyckte Stockholm var fantastiskt på sommaren med allt vatten, uteserveringar, parker. Köpte en visbok med Kingston Trio - låtar som vi skulle träna in. Men skolan var nu tråkig. Jag längtade till sommarlovet och jag längtade efter något annat. Livet kändes halvdant. Men jag fick uppmuntran på läxförhöret i biologi, ett bra ämne. Fortsatte att ekipera mig med byxor på lördagen och satt sedan inne och spelade gitarr hela kvällen och skrev ett brev till C. Kunde vi träffas under sommaren i Armsjön? Uffe, Thomas och jag såg en båttävling på Djurgårds-brunnsviken där König slog Crescent. Claesan, som nu var ihop med Eva, tog också Perre med på Jump In. Då tog Eva i stället Perres hand och spolade Claesan, precis som hon tidigare spolat mig för Magnus och honom för Claesan. Hon ville tydligen ha alla killar hon kom över. Magnus, Claesan och jag bildade klubben AB Spolade Produkter och tänkte försöka sabba för Eva framöver. Fick igen två underkända skrivningar, matte och engelska, det gick nästan rätt utför i plugget, men franskan gick bra. Gunder skulle följa med Perre till Eva på kvällen och då ordnade Eva en tjej till honom, men det gick åt pipan. Gunder kunde bli handlingsförlamad som jag. Han gick också med i vår klubb. Sedan gick vi på bio, Damen i svart. Spännande och mycket bra. Och vi kom fram till att jag borde slita mig loss från Sköndalsslentrianen. Borde som Gunder söka mig till en skola inne i stan. Uffe höll bara på med sin motorcykel; Perre polade hårt med Eva. Själv gick jag mest planlöst omkring. Det var så tråkigt! Fördjupade mig i musiken. Satt med gitarren och försökte komponera och det blev mer och mer av det. Rökte också stadigt och planerade att fara upp till Armsjön med mamma och pappa till midsommar, köra båt, ha kul med tjejer och plugga för att sedan jobba i augusti fram till tentorna som jag måste klara för att bli uppflyttad. Sedan skulle jag gå på Nalen hela hösten och skaffa en flicka därifrån. Jag skulle träna på gitarren och uppträda framåt vintern. Jag köpte fler visböcker med Kingston Trio – låtar och Mickel, Uffe, Gunder och jag spelade dem både hemma hos mig och nere i klubblokalen. Jag började sommarlovet med att jobba i Viklunds snabbköp i Farsta och det var jättejobbigt. 10 timmar med att förpacka räkor och potatis, packa upp nyinkommet och lägga ut i butiken och lära sig att det nya ska ligga underst eller längst bak. Jag fick hjälpa kunder. Hjälpte en tant hem med en tung låda exempelvis. Jag fick handla åt små barn, fylla på mjölk och smör. På rasten satt jag i en lagerlokal; jag var helt slut på kvällen. Fick betyget och det var urdåligt: C i tyska, BC i matte, men godkänt i fysik. Jag blev inte uppflyttad, men borde ha god chans att tenta upp matten under sommaren. Efteråt skulle jag ha jobbat, men huvudvärk gjorde att jag ringde mig sjuk. Nästa dag gick dock jobbet lättare, när jag visste hur det var. Gunder hade också ett jobb. På kvällen gick jag med Gusten och Zeke på Grönan där vi väsnades, drack milkshakes, hade kul och tittade på flickor. For sedan till Zeke och spelade Gustens skivor, bland annat Cliff Richard och Kingston Trio. Veckan innebar jobb i butiken. Det var lite roligare när jag lärt känna den andra personalen. Jag fick 2 kronor och 75 öre i timmen och slutlönen efter en vecka blev 100 kronor. Min första lön, det var kul. Jag köpte tobak, Stimorol och en pin-up - tidning för att fira. Inte bara för jobbet och lönen, vi skulle också upp till Armsjön. Sommarlov! Men på Norrmalm började Klarakvarteren rivas, Nehru avled och Nelson Mandela dömdes till fängelse. Sommarlovet i Armsjön Jag satt i baksätet och spelade gitarr under färden upp till Armsjön. Vi gjorde uppehåll hos mormor Mitzi i Landafors och jag fick hundra kronor i födelsedagspresent, lika mycket som jag hade jobbat för. Det regnade på midsommaraftonen och jag gjorde i ordning Lillstugan, som jag skulle sova i. Gick de tre kilometrarna genom skogen till farfar på kvällen för att se på teve, vi hade ingen i Armsjön. Gick även hem i den ljusa natten och rökte pipa. Sov sedan länge. Pappa och jag sjösatte båten. Grannpojken Chris, min sommarkompis, dök upp och vi åkte till Fäbodvallen i hans pappas öppna båt. Såg C som rodde i en eka. Hon tittade åt annat håll, såg ut att undvika mig. Fru Jansson som drivit den lilla lanthandeln vid Vallen skulle hålla stängt denna sommar, men som tur var fanns en liten kiosk vid landsvägen, där vi köpte glass och korv. Där träffade vi också Susanne som bodde med sina föräldrar och syskon i en stuga nere vid sjön. Vi kände henne sedan året innan, men nu hade hon blivit ett år sötare och hon skulle stanna i Vallen hela sommaren. Christer och jag tog ekan ut på sjön och jag spelade gitarr och vi pratade gamla minnen ända till morgonsolen var på väg upp. Värmen kom och Chris och jag åkte till Galtströmssidan under premiärturen med motorbåten. Träffade också C som var ute och rodde och, som hon sade, hade vårt hemliga näste, Galthuset, rivits under året. Jag kände mig osäker tillsammans med C, men jag kände att jag tyckte om henne. Chris och jag badade och öste båten, som så där i början tog in en hel del vatten. Efter helgen åkte pappa hem till Stockholm och vädret blev sämre igen. Jag satt mest inomhus med gitarren och försökte komponera låtar eller kastade ringar och spelade badminton med Chris mellan regnskurarna. Funderade på Susanne och C. Kompisen Örjan kom ut en dag och sade att han sett C med en kille på midsommaraftonen och det var inte hennes tidigare pojkvän Ingmar. Det var nog ingen idé att försöka med henne. Skrev en låt: Right Type of Girl. Nästa dag tog jag gitarren i motorbåten och for till Vallen för att träffa Susanne, men hon var inte där. Skrev ytterligare en låt: Life in Misery. Kändes lite så. Chris kom ut och med honom skön sommar. Vi for till Vår badstrand, som vi kallade den för att vi alltid var ensamma där. Lodrätt skurna diabasblock gick ut från stranden i små skär och kobbar och däremellan var mjuk fin sand. Vi hade transistorradio med och lyssnade på programmet Sommar och särskilt på Dagens poplåt. Man var inte bortskämd med rockmusik på den här tiden. Vi låg gärna och pressade oss i solen, vände från sida till sida och tog emellanåt ett svalkande dopp. Ingen av oss kunde simma. Chris skjutsade mig till farfar på sin moppe. Farfar bodde i byn Maj, dit det var sådär tre kilometer. Jag fick där överta hans gamla moped, men kedjan hoppade av och det var annat krångel mest hela tiden. Farfar hade köpt en ny skooter¬moped. Chris och jag åkte sedan mest båt och var flera gånger och spanade efter Susanne innan hon äntligen dök upp. Hon hade mejkat sig och lät håret hänga fritt i stället för den hästsvans hon tidigare haft. Vi var där hela kvällen och spelade kort och en hel grupp ungerska släktingar var också där. Började få lite känslor för Susanne. Farbror Erik kom och tittade på farfars gamla moped och bedömde att det måste svetsas. Chris och jag tog sedan motorbåten och hämtade upp Susanne och körde runt i Falka; området i södra Armsjön bortom labyrinten av små öar och grund. Hon berättade att Ingrid var förtjusta i oss bägge två. Det var en granntjej i Nyråviken som Chris och jag flirtade lite med – skickade brev till varandra och så – för ett par år sedan, men på sistone inte alls haft något intresse för. Hade hon gått och sneglat på oss. Konstigt, men så var det kanske ofta: att alla var olyckliga för att de var förtjusta i någon annan som i sin tur inte brydde sig. Det blev sent innan jag kom i säng och jag sov sedan länge och mamma kom och var arg för att jag rände ute till sent med motorbåten på sjön och träffade flickor och vad kunde jag ställa till med? Borde jag inte räkna i stället så att jag klarade mig upp i Andra ring? Gjorde det lite halvhjärtat, segt. Tog fram gitarren i stället och skrev en låt: A sunny day. När mamma for till farfar i Maj köpte jag bensin av Chris pappa och så tog vi båten till Susanne. Lyssnade på Kvällstoppen och lade armen om henne och hon lutade huvudet mot mitt. Men det kändes jäkligt mot Chris. Jag tänkte hur det skulle vara om han suttit så med Susanne. Fastän jag ville kyssa henne och krama hårdare höll det mig tillbaka. Hade fler gräl med mamma om studierna och att jag skulle hålla mig borta från flickorna. Jag lovade henne att räkna en timme om dagen, om det inte var för varmt. Farfar kom över och vi hjälptes åt att plocka ner mopeden. Sedan for Chris och jag till Vallen och Susanne igen och mamma muttrade. Vi köpte dricka och korv att grilla över öppen eld på en fin holme därutanför. Jag hade gitarren med och spelade och Susanne sökte sig intill mig. Nästa dag for vi runt med Susanne igen men nu hade hon också en kompis där, så jag tvekade inte längre att lägga armen om henne och vi pussades också lite. Mamma protesterade än mera högljutt när Chris och jag återkom med båten. Skyllde på att hon var orolig. Jag höll mig från Susanne i två dagar och det kändes konstigt. Spelade badminton, skyfflade grus och åkte bakpå Chris moped till farfar och tittade på tv. Det var tennis och Cartwrights. Satt en kväll med Chris pappa Pelle och spelade poker. Men sedan ville jag inte vänta längre, utan Chris och jag åkte åter till Vallen för att söka rätt på Susanne, men hon var inte där och vi härjade runt och skrek och mitt i natten avreagerade vi oss med att skjuta med luftgevär på plåtburkar. Chris och jag var ute med båten hela nästa dag också. For runt och gjorde strandhugg på olika små holmar och det kändes verkligen som sommar. Susanne dök upp till sist och åkte också med en sväng, men var lite reserverad och skulle åka hem tidigt. Hon jobbade sedan under veckan. I stället strök Chris och jag omkring på campingplatsen efter ett par tjejer tills vi såg att de var för små. Under kvällen hade jag också sett C som var ute och rodde ensam och till sist körde jag fram till henne och frågade om hon ändrat sig. Det hade hon. Hon ville komma tillbaka. Hon hade sett mig med Susanne och det hade varit så svårt, men jag påpekade att hon tidigare sagt att hon höll ihop med en kille och inte visste jag att det var slut. C satt i ekan och jag i motorbåten och vi kramades så att de nästan välte. Vi var ihop igen! Nästa dag fyllde jag 17 år och fick 100 kronor av mormor och 10 kronor av Örjan som kom och grattade. Vi rökte pipa och kastade pilar. C for hem, men återkom nästa dag och sedan Chris och jag förgäves sökt Susanne hämtade vi upp C med båten och lyssnade på kvällstoppen. Hon bjöd sedan hem oss på te fastän familjen var hemma. Då hennes mamma gick och lade sig och Chris gick hem kramades och kysstes C och jag på soffan, intensivare än någonsin och jag tyckte inte att jag kunde ha fått en bättre tjej. Kände hur lyckan bubblade. Men Susanne lockade ännu en del och Chris och jag for till Vallen och knackade på. Hon hade hela släkten på besök och vi spelade kort och hade trevligt med dem och fick låna regnrockar på kvällen då det regnade kraftigt. Chris och jag låg och solade och rökte i hans båt när pappa kom upp från Stockholm i sällskap av sin moster Greta. Han hade med sig försenade födelsedagspresenter i form av en seglarmössa, en vit tröja, badbyxor och en visbok. Han hade också med sig ett brev från C där hon verkligen uttryckte sin saknad och skrev att hon skulle vara ”snäll” om vi bara kom ihop igen! Det var det mest utlämnande brev jag läst och jag gick en promenad med Chris för att titta efter henne. I stället träffade vi Susanne. Men nästa dag, sedan jag räknat en stund och med hjälp av pappa tagit mopeden till en svetsare så for jag ut och träffade C och hon rodnade när jag frågade om brevet och vi kramade och kysstes och jag fick smeka henne också innanför kläderna. Åkte till Vallen och köpte korv och gled sedan omkring på sjön till midnatt. Sedan vi släppt av C följde jag med hem till Chris som var ensam och vi pratade och rökte pipa halva natten. På lördagen blev det ännu mer intimt då mina föräldrar var på någon bjudning och C och jag låg i min breda sjömanssäng och jag låg på henne och torrjuckade medan Chris sov på överslafen. Kanske det även blivit mera om inte han varit där. Men jag hade inte skaffat något gummi och visste knappt hur jag skulle ordna det. Vi pratade inte heller om det utan var tills vidare nöjda med kyssar och smek. Det blev äntligen temperaturer över 20º och Chris och jag tog årets första dopp och så var vi som vanligt borta vid Vallen och åkte båt. Träffade C och hon och jag kysstes och kramades nu mer och mer intensivt. C undrade också varför Chris och jag så gärna ville gå till Vallen. Var det för att träffa Susanne? Nä vi köpte glass och korv i kiosken. Ett par dagar badade Chris och jag och även fiskade lite och C kom med och vi lyssnade på radio och grälade lite och pratade ut om mitt förhållande till Susanne och så kramades vi och kysstes så långt det nu kunde sig göras med Chris närvarande. Så en kväll gick jag ensam till hennes stuga och då hon var ensam hemma hamnade vi snabbt i soffan och vi juckade och hon bresade med benen och innan vi fick av oss några fler kläder så gick det för mig i badbyxorna. Kändes rätt så genant, men C bara kysste mig och såg lycklig ut och jag mådde så gott som sällan förr när jag vandrade hemåt längs järnvägsspåret – snarast hoppade fram på dess slipers. Mopeden var klar och jag plockade ihop den med hjälp av pappa och farfar och Chris och sedan körde han och jag kors och tvärs i skogarna och hade jättekul. Min gamla moped kändes urstark. Vi for ända till Årskogen och sedan till farfar och tittade på Jim Frazer på tv. Livet lekte. Chris och jag tog mopederna ända till Galtström och havet där vi låg och latade oss. Gjorde sedan spännande terrängbanor i skogen. For sedan med båten till C och hånglade med henne i båten till midnatt. Pappa hade lagt nät så jag fick gå upp tidigt för att väcka. Fick två abborrar och två mörtar. Körde sedan moped hela dagen och såg Tim Frazer på tv hos farfar. När jag sedan skulle åka till C på kvällen hade pappa tagit båten! Var uppe och väckte nät också nästa morgon och det gav en abborre, men sedan for C, Chris och jag och badade. Jag lärde C att spela Tom Dooley på gitarren. Chris gick hem senare och jag smugglade in C i min stuga utan att morsan såg något och vi låg och juckade på utan att jag hade in den. Det var fortfarande så att jag inte hade några gummin och vi tvekade nog annars också bägge två. Men skönt var det. Mamma och pappa hade inte sett att C varit hos mig. Det blev 27º varmt och soligt så Chris och jag for till de sköna stränderna på andra sidan sjön och diggade hela dagen. Hade transistorradion med och lyssnade på när Sverige slog Tyskland i Davis cup. Nästa dag regnade det och var riktigt svalt och jag satt mest och räknade sedan Chris åkt hem. Spelade kort med mamma och pappa och läste boken Syndarnas klubb på natten. När morsan och farsan for och hälsade på någon tog jag båten och hämtade C. Det var sista kvällen på ett tag då C skulle fara på språkkurs i England. Jag hällde skvättar ur farsans flaskor och fick till groggar på whisky och gin, men C ville inget ha. När de kom hem slank vi iväg hem till C i stället. Hennes föräldrar verkade inte alls ha något emot att vi var tillsammans, medan mina mest var arga över den saken. C tog upp mig till sitt rum och då mina hämningar släppt av whisky handlade det mycket om att försöka klä av henne och få till ett samlag. Hon ville dock inte, tyckte att vi skulle ha mer ansvar först, vänta ett par år. Just då kändes det hopplöst länge. När föräldrarna gick och lade sig gick vi ner till storstugan och låg och juckade i soffan tills det gick för mig utan att jag var inne i henne. Vi tog ett långt ömt farväl och hon lovade att hälsa på mig i Stockholm efter Englandsresan och till sist tog hon en alliansring från sitt finger och trädde på mig! Det var nästan gryning när jag till sist tog mig hem och där stod morsan och var argare än jag sett henne förut. Mådde primus flera dagar efter det där, tittade på ringen, tappade den flera gånger – den var för trång för ringfingret och för stor för lillfingret – solade och badade, hade en tjej! Morsan sade ingenting. Chris och jag körde moped, åkte båt, solade och badade. Vi for också till Vallen och träffade Susanne, men nu höll jag mig ifrån att kyssa henne. Chris började jobba och kom bara ut en del kvällar och jag insåg att jag inte alls räknat så mycket som jag borde. Jag spelade hellre gitarr och så hjälpte jag pappa en hel del: drog ihop ris och träd som han avverkad, skyfflade grus på vägarna. På lördagen följde jag med föräldrarna till Örjan och hans föräldrar som bodde i ett stort hus nära viadukten till Nolby. Vi promenerade runt och så fick jag pröva Örjans moped som gick snabbare än min, men inte var lika stark. Så satt vi i hans koja och läste pin up - tidningar. De sista dagarna i juli blev lite tråkigare sedan C åkt till England och snart åkte också min familj och jag hem till Stockholm. Men det var några dagar efter det att Beatles varit i stan och de hade jag velat se. Alma Coogan låg etta på kvällstoppen med Tennessee Waltz. Popmusiken blev allt viktigare för mig. Sommarlov i Sköndal När vi åkte hem den 2 augusti regnade det och var bara 11º, så lämpligt! Hörde tennis på bilradion under nervägen och hemma väntade ett brev från C. Lyssnade lite på Kingston Trio innan jag kröp ner i den egna sängen. Skönt att komma hem. Träffade Gunder och vi spelade gitarr och lyssnade på bandspelaren. Mickel och Zeke jobbade, Uffe, Claesan och Perre var bortresta. Vi for in till stan. Gick omkring, köpte lite vistexter och strängar. Stockholm var en riktig sommarstad. Tog kvällspromenader med hans hund och rökte lite. Gjorde ett program för hur jag skulle hinna plugga in all matte före provet. Skrev låten They were playboys och spelade den för Gunder. Den blev inte godkänd. Han spelade upp skivor med the Kinks. Det var bättre. Räknade en stund varje dag och var sedan med Gunder och Uffe och spelade gitarr, badminton eller tennis. Ibland var Allan och Håcke med. Allan hade en söt syster. Följde gärna med honom hem och tittade på hans valpar. Skrev brev till C. Det var nog sommarens finaste väder sådär en vecka in i augusti och jag gick ofta på stan med Gunder eller Uffe eller Perre och tittade efter flickor. En dag var jag med mamma och pappa till Saltsjöbaden och tittade på flotta hus och båtar och bilar. Särskilt lockade mig en jeep och förstås – tjusiga damer. Då jag låg före programmet i matte hängde jag med Mickel, Gunder och Perre till stan för att se Natalie Wood i Feber i blodet. Inte särskilt bra, men Natalie Wood var värd biljetten. Äntligen kom min moped med tåget från Sundsvall och nu blev det moped en stund varje dag också, särskilt med Uffe eller med Perre. När Gunder var ensam hemma en kväll tog jag dit lite öl, vin och vodka hemifrån och vi var ute och härjade ett tag, inte särskilt berusade, men det blev väl mycket röka. Mamma verkade inte märka att det försvunnit sprit. En vecka framåt var det moped och räkning på dagarna, sedan in till stan och ett par cigaretter på kvällarna. Spanade in flickor, men det blev ingenting. Däremot köpte jag en ring till C som skulle hälsa på mig på väg från England. Jag såg verkligen fram emot det. I väntan läste jag James Hiltons Adjö mr Chips från 1934. En klassiker som inte berörde mig särskilt. En tunn bok från internatskolans värld. Kompisen Örjan med familj hälsade på. Vi gick på Grönan och åkte pariserhjul med en söt flicka och hennes pappa, som vi sedan förföljde under resten av besöket. Det var lite folk en torsdag i andra halvan av augusti. Vi var där sedan på lördagen också tillsammans med Uffe, Gunder, Perre och Olov, en kompis till Gunder vars pappa låg på dödsbädden. Själv var jag på gott humör trots att räkningen gick dåligt – jag hade knappt godkänt på de testskrivningar jag gjorde – men jag längtade mer och mer efter att C skulle komma. Hela söndagen väntade jag på att hon skulle ringa och tala om när hon kom till Sverige och till mig. Pappa var beredd att hämta henne från flyget och mamma passade telefonen. Jag blev förtvivlad, kände mig så besviken och sviken. Det gick dag efter dag och jag hörde inte av C och hon fanns i mina tankar när jag gjorde det stora och viktiga matteprovet. Jag tyckte trots allt att det gick hyfsat, det var ju tvunget också. Men det gick inte bra. När jag dök upp för det muntliga provet fick jag beskedet att jag var en av de åtta som inte fått godkänt. Det var bara två som fick godkänt och som då fick fortsätta med det muntliga provet. Jag blev inte uppflyttad till Andra ring, jag måste gå om! Det var illa, men jag tänkte mer på C. Äntligen kom ett brev från C som förklarade vad som hänt. Hennes föräldrar hade hämtat henne på Arlanda och de hade åkt direkt hem till Njurunda. Det kändes skönt att veta att hon fortfarande tyckte om mig och jag skrev raskt ett nytt brev i stället för det jag inte hunnit skicka. Då lade jag också med den ring jag hade köpt. Livet gick vidare. Stig Hägglund

Kommentera här: