Resa i Södra Afrika 9pdf

Stan Products © Stig Hägglund (2016) Resa i Södra Afrika 1 november – 28 november 2015 Dag 9 Måndag 9 november Ezulwinidalen – Manzini – Durban, Sydafrika Natten blev också varm och dessutom med mygg, så jag ändå måste skyla mig med täcke. Bara den långhårige killen som skötte baren var uppe när jag tittade fram klockan sju. Han var sist i säng och först upp. Men snart visade sig också det tältande paret som cyklade, liksom tjejen från Frankfurt, Resa i södra Afrika 9 2 (3) medan jag gick och grymtade lite i de två afrikaners rum, som skulle ta mig med till Durban. Men de var sega och ville vänta då de hade hållit igång flera timmar längre än mig. Klockan blev 8 - ½9 och inget hände och när jag gick resfärdig till deras rum igen så sov den ene ännu, medan den andre förklarade att de tänkte skjuta på resan till Durban någon dag! Där stod jag i shorts och sandaler och var kraftigt försenad eftersom jag nu skulle måsta ta mig till Durban med bussar! Sedan jag svurit och skällt ut dem fick jag snabbt byta om till lämpligare reskläder och hasta iväg den långa promenaden till busshållplatsen. Med flyt så kom bussen till Manzini nästan omgående och i Manzini fick jag den sista platsen i den sista bussen till Durban för dagen, som avgick omgående och föraren stod på och trots den sena starten var jag i Durban redan till eftermiddagen och ännu någon timmes dagsljus, som jag önskade och kunde orientera mig fram till Tekweni Backpackers i Morningsideområdet, som jag tänkt mig. Låg i ett så kallat bättre område; upmarket och synbarligen säkrare än den del av centrum där bussen stannade, som verkade klart bedagat. Resan i en bekväm buss hade varit utmärkt. Gränskontrollen var problemfri och åter i Sydafrika kunde jag åter få SMS-kontakt med familjen, som hade varit oroliga under tystnaden i Swaziland. När bussen passerade nära ett viltreservat syntes giraffer i skogen. Fick plats i en sovsal, där fem av sex platser var upptagna och det syntes flera backpackers än jag sett dittills under resan. Det fanns pool och bar och fritt te och sikoriakaffe. Det verkade vara standard, så mina egna varor fick ligga oanvända. Gick iväg och köpte en ostsmörgås och Yoghurt för att ta en enklare fastemiddag och vit dag. Satt och tittade på sydafrikansk rugby på teven medan jag åt och pratade med en amerikan, som inte verkade mera insatt än jag. Han Resa i södra Afrika 9 3 (3) hade varit ett tag i landet och kom från Lesotho över Sanipasset och var begeistrad över det. Det tänkte jag också satsa på. Durban var inte en plats jag hade tänkt besöka, men nu blev det ett par dagar här. Såg den imponerande nya fotbollsstadion redan vid ankomsten. Tillkom för Fotbolls-VM 2010. Jag låg två dagar före programmet, så det var lugnt. Titta på staden, besöka något museum. Nu landade ett gäng tyskar vid mitt bord och de berättade om sitt besök i Krügerparken och vid Blyth river, platser jag troligen inte skulle hinna med denna gång. Bägge attraktionerna hade varit bra, med big five och en häftig kanjon. De försvann snart ut till någon restaurang medan jag satt vid poolen och skrev och lyssnade på rockmusiken. Det blev mycket musik under en resa; afrikanskt eller religiöst i bussarna; rock, reggae eller nostalgi på vandrarhemmen. Stig Hägglund

Kommentera här: