Resa i Västafrika 25

Dag 25

 

 

 

Måndag 10 april

 

 

 

Cape Coast - Accra

 

Fick krypa ner och sova i fotändan där det var torrare och plocka fram mitt eget sovlakan, som jag troligen inte använt förut under resan. Hörde andra på morgonen som haft sjöar av vatten på golvet, så jag hade ändå klarat mig hyfsat.

 

Midjemåttet låg kring 92 cm, men frågan var hur jag skulle kunna behålla detta hemma, med påsk och allting. Närmast omöjligt. Fick köra tuffare med fastedagarna. Magen hade skött sig riktigt bra – inte hård en enda dag, lös en halv dag. Ingen migränyrsel heller. Sår på benen har varit problem, men de var bra nu. Ett par myggbett att oroa mig för. Ångest ett par nätter, men lite med tanke på de varma nätterna.

 

Satt med en chokladbanansmörgås till frukost och insåg att jag redan övertrasserat planerna på en fastedag. Glömde bort mig då jag kom i intensiv diskussion med Christian om olika länder och flyktingpolitik. Han var kraftigt engagerad i hjälp­arbete och hade varit verksam i Port au Price i ett par år och ville nu lära känna Baobabs verksamhet. Strax dök också Georgette från Abono upp. Hon hade anlänt strax innan gårdagens storm, från Kumasi, som hon inte tyckte var något vidare. Vi pratade sedan om slaveriet i Västafrika, som pågått flera hundra år innan portugiserna kom på 1500-talet. Det var då Nordafrikas muslimska länder som ledde jakten via stam­hövdingar. Sedan kom holländarna och fram på 1650-talet också svenskarna. Därefter tog britterna över den mesta trafiken, tills den upphörde 1870.

 

Gjorde en shoppingtur och fick ihop några tvättsvampar, lakan, örngott, tallriksskydd och något annat – bara konstig­heter som jag inte vet om någon i familjen vill ha!

 Stig Hägglund

Kommentera här: