Resa i Västra Västafrika 27

 

 

Dag 27

 

 

 

Fredag 1 december

 

 

 

Dakar

 

Sov en timme i taget denna sista natt på hotellrummet i Quicksilver. Så en lång natt med många tankar. Det långa uppehållet i Dakar och olika reseproblem samverkade till att resan kändes som den sämsta av vår- och höstresorna och spontant kände jag nu för att ta en längre resepaus. Nå man fick se och utvärdera sedan det gått en tid och jag sett bilder, skrivit och gjort album. Men frukosten hägrade.

 

Nöjde med sex rundor i poolen efter frukost, packade ihop och checkade ut och betalade sluträkning. Men jag skulle hålla mig kring poolen länge innan det mot kvällen blev dags att åka till flygplatsen, som ju faktiskt låg ganska nära. En ny flygplats hade byggts öster om staden närmare Toubab Dialao, där jag också bodde ett bra tag, men ännu gällde den flygplats, som låg tämligen centralt.

 

Gick en sväng till supermercadon, som nu fått till julskyltningen med bockar och tomtar. Köpte bananer till lunch och tittade vid poolen på hur den lilla hunden och kattungen lekte så bra. Ett tag låg kattungen på bossens tangentbord, där han satt och planerade verksamheten.

 

     ”Men han är anställd för att sköta stället, liksom de andra vithåriga gubbarna”, sade belgaren. ”Ägarna är senegaleser”.

 

Det blev La Brioche Doré igen till middag, fast jag hade tänkt gynna en servering en bit bort, men den såg närmast övergiven ut. Det blev en yassa poulet och en Taft öl till det. Men kaffemannen, var inte på plats sedan längs gatan på väg åter till vandrarhemmet.

 

Tog en taxi till flygplatsen för 2 500 cfa och fick där 39 us-dollars för mina återstående 25 000 cfa, vilket åtminstone var hyfsat. Det var hett, bullrigt och svetten rann. Satte mig i samma bänkar där jag satt och inväntade dagsljuset vid resans början. Hur kändes det då? Förväntan och oro kanske. Nu visste jag. Var ganska rutinerad Västafrikaresenär, eller… Men det kändes som att det skulle dröja till nästa gång, även om mycket varit bra.

 

Västerlänningar strömmade genom lokalen, men verkade på väg med andra plan än mitt. Som tur var började jag att checka in bland de första. För det blev krångel. Jag hade glömt trasslet vid nerfärden.

Stig Hägglund

Kommentera här: