Resa i västra Västafrika 24

 

 

Dag 24

 

 

 

Tisdag 28 november

 

 

 

Dakar

 

Lång natt med flera vakna perioder, men då jag lägger mig tidigt blev det ändå 8-9 timmars sömn. Såg lite mulet ut när jag rensade tvättlinan. Det gick väl mot vinter här också.

 

Men det var soligt och klart när jag sedan tog en promenad österut, genom områden av medelklasstyp. Såg ett par affärer att kolla upp framöver. De hade ännu inte öppnat för dagen. Såg inte heller till någon solglasögonförsäljare, vilket störde mig sedan efter sju varv i poolen. Vid borden satt den ensam­me fransmannen, ett tyskt par och ett sällskap damer som bland­ade franska och spanska.

 

När jag skulle gå över gatan för en shoppingtur hade en äldre kvinna just blivit påkörd på det övergångsställe som jag brukade använda. Ambulansen hade anlänt och en kvinna i brokiga kläder lades på en bår. Hon vred sig av smärtor och poliser dirigerade trafiken. Det var ju inte direkt så att bilisterna tog jättemycket intryck av övergångsställen, men det var allt flera bilister som stannade och det var nästan de gåendes enda chans att komma över gatorna och de användes också.

 

Men själv hade jag bra flyt i de affärer jag tidigare sett ut och fick ihop de flesta av de presenter jag tänkt köpa: halsband med örhängen, sjalar, skärp och så solglasögon åt mig själv.

 

Återvände i ett par omgångar till poolen med en liten Gazelle i näven och en större Flag i en plastflaska för påfyllning. Åt en god men kryddstark swarma till middag och pratade med en nyanländ engelsk tjej. Trivdes bra nu med detta avslapp­nade semesterliv. Och skymningen sänkte sig över poolom­rådet.

 

Den engelska tjejen bodde i Brighton, men reste så ofta hon kunde och hon hade möjlighet med sin sjukvårdsutbildning att dryga ut ekonomi och resmöjligheter med u-landsjobb. Det blev mycket snack om resor och relationer. Hon var själv inte gift och i 30-årsåldern.

Stig Hägglund

Fler skildringar på www.baggenochkrabban.se

Kommentera här: